@article{aup:/content/journals/10.5117/EJT2019.2.007.HRAD, author = "Hradová, Jana", title = "The Nature of Disease as a Pastoral Key. A Theological Reflection", journal= "European Journal of Theology", year = "2020", volume = "28", number = "2", pages = "154-160", doi = "https://doi.org/10.5117/EJT2019.2.007.HRAD", url = "https://www.aup-online.com/content/journals/10.5117/EJT2019.2.007.HRAD", publisher = "Amsterdam University Press", issn = "2666-9730", type = "Journal Article", abstract = "Summary Do disease and suffering, in their deepest essence, represent blessings? Are they allowed or even intended by God? Are they, primarily, a test of faith and a cryptogram which needs to be decoded and responded to, or does their presence rather obscure the true nature of salvation? Specific ways of thinking about diseases, such as those of Smolík, MacNutt, Grün, Dufner and others, substantially influence the objectives and methods of pastoral work. In addition to some relevant biblical texts, this article deals with considerations of how the burden of suffering can be shared with other people, how the disappointed expectation of healing can be coped with, and how the goodness of God can be perceived in this context. The author gives the advice to enter the area of trust, because it is trust which primarily changes the very perception and experience of the reality, as it provides a new view of Christ, part of which is also healing by God’s grace. For this reason, the service of healing is a common part of life in the Christian community, not merely a memory of the practice in the Early Church or even an unexpected and completely surprising manifestation of the Spirit of God. Zusammenfassung Stellen Krankheit und Leiden in ihrem tiefsten Wesen wirklich Segnungen dar? Sind sie von Gott zugelassen oder gar beabsichtigt? Verkörpern sie allem voran eine Glaubensprüfung und einen Geheimcode, der zu entschlüsseln und zu beantworten ist? Oder verdunkelt ihre Anwesenheit eher das, was Erlösung in ihrem eigentlichen Wesen ausmacht? Unterschiedliche Denkweisen über Krankheit, wie jene von Smolík, MacNutt, Grün, Dufner und anderen, beeinflussen ganz wesentlich die Ziele und Methoden pastoraler Arbeit. Der Artikel stellt einige relevante Bibeltexte zur Verfügung; zusätzlich denkt er darüber nach, wie die Last von Leiden mit anderen Menschen geteilt werden, wie man mit enttäuschten Heilungserwartungen umgehen und wie die Güte Gottes darin wahrgenommen werden kann. Die Autorin rät dazu, in den Raum des Vertrauens hineinzugehen, denn gerade Vertrauen verändert vor allem die Wahrnehmung und das Erleben von Realität, weil es eine neue Sicht auf Christus gewährt; und dazu gehört auch Heilung durch die Gnade Gottes. Aus diesem Grund ist der Heilungsdienst ein ganz normaler Teil im Leben der christlichen Gemeinde und eben nicht nur eine Erinnerung an die Praxis in der Urgemeinde oder gar eine unerwartete und völlig überraschende Manifestation des Geistes Gottes. Résumé La maladie et la souffrance sont-elles par essence source de bénédiction ? Sont-elles permises, ou même voulues par Dieu ? Sont-elles principalement une mise à l’épreuve de la foi et un cryptogramme appelant un décodage et une réponse, ou bien leur présence obscurcit-elle la véritable nature du salut ? La manière particulière dont on considère les maladies a des incidences importantes sur les objectifs et les approches du ministère pastoral. Prêtant attention à certains textes bibliques pertinents, l’auteur considère comment le fardeau de la souffrance peut être porté avec d’autres personnes, comment on peut faire face à l’attente de guérison déçue, et comment la bonté de Dieu peut être perçue dans un tel contexte. Elle conseille d’adopter un état d’esprit confiant, car c’est la confiance qui change principalement la perception et l’expérience de la réalité, en conduisant à une nouvelle manière de voir Christ, qui, en partie, procure aussi une certaine guérison par la grâce divine. C’est pourquoi le ministère de guérison fait communément partie de la vie de la communauté chrétienne et ne se réduit pas au simple souvenir de la pratique de l’Église primitive, ou ne constitue pas une manifestation de l’Esprit de Dieu inattendue et totalement surprenante.", }