The Bible in a Disenchanted Age: The Enduring Possibility of Christian Faith | Amsterdam University Press Journals Online
2004
Volume 28, Issue 1
  • ISSN: 0960-2720
  • E-ISSN: 2666-9730

Abstract

This book steers away from modern entrapments of rationalism and empiricism that led to a disenchanted view of the Bible. Instead, Moberly innovatively proposes three lenses by which to view the Bible: history, classic and Scripture. Throughout the book he contrasts Virgil’s Aeneid book 1 and the Old Testament book of Daniel, chapter 7. Moberly defends giving the Bible a ‘privileged’ position for Christian faith with ‘plausibility structures’, arguing that the act of privileging one text over another for a particular worldview is common to all human beings.

Dieses Buch steuert weg von den Fallen der Moderne des Rationalismus und Empirizismus, die zu einer entmystifizierten Sicht der Bibel führen. Stattdessen stellt Moberly das innovative Modell von drei Linsen vor, durch welche die Bibel betrachtet werden kann: als Geschichte, als Klassiker und als Schrift. Dieses Modell behält er durch das gesamte Buch bei und kontrastiert dabei Virgils Aeneis Buch Nr. 1 mit dem alttestamentlichen Buch Daniel, Kapitel 7. Moberly verteidigt eine “privilegierte” Position der Bibel für den christlichen Glauben mit dem Hinweis auf “plausible Strukturen”. Dieses Argument besagt, dass die Praxis, einem bestimmten Text gegenüber einem anderen zugunsten einer bestimmten Weltsicht den Vorzug einzuräumen, allen Menschen eigen ist.

Cet ouvrage évite les pièges modernes du rationalisme et de l’empirisme qui ont conduit à un regard désenchanté sur la Bible. Moberly innove en proposant d’aborder la Bible sous trois perspectives : l’histoire, l’approche classique et l’Écriture. Il applique cela tout au long du livre et met en contraste le livre I de l’Énéide de Virgile et le livre vétérotestamentaire de Daniel, chapitre 7. Il plaide qu’il faut donner à la Bible une place « privilégiée » pour la foi chrétienne avec des « structures de plausibilité », en arguant que le fait de privilégier un texte par rapport à un autre dans le cadre d’une vision du monde particulière est commun à tous les êtres humains.

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