Literaire reacties in Nederland op Mozarts Die Zauberflöte (1799-1809) | Amsterdam University Press Journals Online
2004
Volume 55 Number 2023
  • ISSN: 2589-4617
  • E-ISSN: 2667-2081

Abstract

Abstract

In April 1799, Amsterdam saw the premiere of , the Dutch translation of Mozart’s . The opera had already been introduced in the Dutch capital five years earlier, in the original German. Unlike that earlier performance, the first staging in Dutch occasioned several comments in the literary press. The reviews were invariably critical of the storyline, the characters and the quality of the translation, whereas the music itself was mainly passed over in silence. This article takes a closer look at how was lampooned by Dutch writers during the period 1799-1809. Much of the criticism should be seen as part of a larger debate that had erupted over the influx of modern German theatrical fare at the expense of plays written in the classicist (French) tradition. From a literary-historical perspective, the premiere of is also significant in that it gave rise to the first poems in Dutch devoted to Mozart and his work.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5117/DAE2023.002.STEY
2023-09-01
2024-04-27
Loading full text...

Full text loading...

References

  1. De arke Noach’s (Amsterdam [1799]).
    [Google Scholar]
  2. Barbaz, A.L., De tooneeldichtkunst, in zes zangen (Amsterdam1809).
    [Google Scholar]
  3. Barbaz, A.L., Apollo, of de geesten-oorlog. Boertig heldendicht, in twaalf zangen. Voorgedragen in de Maatschappy Felix Meritis, te Amsteldam, in het jaar des geesten-oorlogs, 1802 (Amsterdam1825).
    [Google Scholar]
  4. Barbaz, A.L., Het tooneelvermaak, hekeldicht. Voorgelezen in de Maatschappy Felix Meritis, te Amsteldam, den 17den van Wynmaand, 1805 (2e druk; Amsterdam1825).
    [Google Scholar]
  5. [Bos, Salomon], vert., Oberon, zangspel (Amsterdam1796).
    [Google Scholar]
  6. Branscombe, Peter, W.A. Mozart: Die Zauberflöte. Cambridge Opera Handbooks (Cambridge1991).
    [Google Scholar]
  7. Buch, David J., ‘Die Zauberflöte, Masonic Opera, and Other Fairy Tales’, Acta musicologica76:2 (2004) 193-219.
    [Google Scholar]
  8. Bürde, Samuel Gottlieb, ‘Auf Mozarts Composition der Zauberflöte’, in: Taschenbuch und Almanach zum geselligen Vergnügen […] für 1796 (Leipzig1796) 243-244.
    [Google Scholar]
  9. Flines, Q. de, ‘Op de slechte vaerzen der Zauberflöte, door Mozart’s musiek welluidend’, Kleine dichterlyke handschriften12 (1799) 126.
    [Google Scholar]
  10. Flines, Q. de, Loisirs littéraires (collection nouvelle) (Amsterdam1809).
    [Google Scholar]
  11. Fokke Simonsz, Arend, Sokratisch comiesch onderzoek naar den zetel des characters in den mensch, in drie verhandelingen, waar bij gevoegd is eene verhandeling over de zelfkennis (Amsterdam1800).
    [Google Scholar]
  12. De fortuin, weekblad, bevattende ernstige en boertige mengelingen, in proza en poëzy, door A.L. Barbaz (Amsterdam1805).
    [Google Scholar]
  13. Frederiks, J.G. en F. Jos.van den Branden, Biographisch woordenboek der Noord- en Zuidnederlandsche letterkunde (2e, omgewerkte druk; Amsterdam1888-1891).
    [Google Scholar]
  14. Hanou, André, ‘Arke Noach’s (1799)’, https://www.ent1815.nl/a/arke-noachs-1799/ (geraadpleegd 27januari2023).
    [Google Scholar]
  15. Hanou, André en Pieter vanWissing, ‘Sem, Cham en Japhet (1800)’, https://www.ent1815.nl/s/sem-cham-en-japhet-1800/ (geraadpleegd 27januari2023).
    [Google Scholar]
  16. Jensen, Lotte, ‘De toneelcriticus rond 1800. Ideaalbeeld en praktijk in Amstels schouwtooneel van Barbaz’, in: Hellekevan den Braber en IngerLeemans eds., Explosieve debatten. Kritische tradities in Nederlandse en Engelse tijdschriften, 1750-1940 (Zutphen2012) 44-58, 165-168 (eindnoten).
    [Google Scholar]
  17. Jensen, Lotte, ‘“Ten strijde tegen het ‘Kotzebueïsmus”. De tooneelmatige roskam, in één-en-twintig geestige en satyrique vertoogen 1799)’, De achttiende eeuw45:1 (2013) 3-33.
    [Google Scholar]
  18. Leeuwe, Hans de, De Amsterdamse Schouwburg in 1795. Het eerst jaar der Bataafse vrijheid (Zutphen2003).
    [Google Scholar]
  19. Markx, Francien, ‘The Hoogduitsche Schouwburg in Amsterdam and German-Dutch Theatrical Interaction around 1800’, Lessing Yearbook47 (2020) 11-29.
    [Google Scholar]
  20. Meinhold, Günther, ‘Zauberflöte’ und ‘Zauberflöten’-Rezeption. Studien zu Emanuel Schikaneders Libretto ‘Die Zauberflöte’ und seiner literarischen Rezeption (Frankfurt am Main2001).
    [Google Scholar]
  21. Meyer, Jan Coenraad, vert., De toverfluit, zangspel; in twee bedryven. Naar het Hoogduitsch van Emanuël Schikaneder (Amsterdam1799).
    [Google Scholar]
  22. Mozart, Wolfgang Amadeus, Die Zauberflöte K. 620: Facsimile of the Autograph Score. Introductory Essay by Hans Joachim Kreutzer. Musicological Introduction by Christoph Wolff. 3 delen (Los Altos2009).
    [Google Scholar]
  23. Rasch, Rudolf, Muziek in de Republiek. Muziek en maatschappij in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, 1572-1795 (Utrecht2018).
    [Google Scholar]
  24. Reijen, Paul van, ‘Mozart in Amsterdam. Over componeren, uitvoeren en uitgeven’, Honderdste jaarboek van het genootschap Amstelodamum (2008) 46-83.
    [Google Scholar]
  25. Rietbergen, Peter J.A.N., ‘De profeten van Jan Nomsz (1738-1803): Zoroaster en Mohammed’, De achttiende eeuw35:1 (2003) 3-14.
    [Google Scholar]
  26. Rogge, H.C., ‘De opvoeringen van Mozarts Don Juan in Nederland’, Tijdschrift der Vereeniging voor Noord-Nederlands Muziekgeschiedenis2 (1887), 237-277.
    [Google Scholar]
  27. Scheurleer, D.F., Het muziekleven in Nederland in de tweede helft der 18e eeuw in verband met Mozart’s verblijf aldaar (’s-Gravenhage1909).
    [Google Scholar]
  28. Schikaneder, Emmanuel, Die Zauberflöte. Eine Große Oper in zwey Aufzügen. Die Musik ist von Herrn Wolfgang Amade Mozart (Wenen1791).
    [Google Scholar]
  29. Sem, Cham en Japhet (Amsterdam1800).
    [Google Scholar]
  30. De tooneelmatige roskam, in één-en-twintig geestige en satyrique vertoogen (Amsterdam1799).
    [Google Scholar]
  31. Veen, Hans van der, ‘Voorby gegaan te zijn, was t’ allen tyd’ myn lot’. Het leven en werk van Abraham Louis Barbaz, 1770-1833, vier delen (Hippolytushoef2016).
    [Google Scholar]
  32. Vries, Marleen de, ‘Een nieuwe eeuw, een nieuw genootschap. “Kunst door vrindschap volmaakter” (1801-1810)’, De negentiende eeuw20:4 (1996) 247-253.
    [Google Scholar]
http://instance.metastore.ingenta.com/content/journals/10.5117/DAE2023.002.STEY
Loading
/content/journals/10.5117/DAE2023.002.STEY
Loading

Data & Media loading...

This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error