2004
Volume 1, Issue 1
  • ISSN: 2772-8072
  • E-ISSN: 2772-8080

Abstract

Samenvatting

De Amerikaan Daniel Robins was in de jaren zestig van de twintigste eeuw een prominent en innovatief beiaardier. Als fulltime beiaardier aan de Universiteit van Chicago, Illinois bespeelde hij het carillon van de Rockefeller Chapel. Hij beschouwde het carillon als een concertinstrument dat hij uit de volksmuziek wilde optillen naar de serieuze muziek, zoals Andres Segovia dat voor de gitaar had gedaan.

Hoewel het onderzoek naar de invloed en werken van Daniel Robins nog volop gaande is, verschaft dit artikel een eerste inzicht in het belang van deze jonge Amerikaanse beiaardier, die tijdens zijn korte leven niet alleen in de Verenigde Staten maar ook in Europa een pioniersrol heeft vervuld, met zijn virtuoze spel, met zijn vaak briljante composities, met zijn vernieuwende programma’s, maar zeker ook door de vele compositie-opdrachten die hij verstrekt heeft. Met dit artikel wordt zo een lacune ingevuld en tevens een beeld geschetst van de tegengestelde esthetische idealen die in de wereld van de beiaardmuziek destijds en ook nu nog een aanzienlijke rol spelen.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5117/BKL2022.1.005.MEIL
2022-06-01
2022-08-12
Loading full text...

Full text loading...

/deliver/fulltext/27728072/1/1/BKL2022.1.005.MEIL.html?itemId=/content/journals/10.5117/BKL2022.1.005.MEIL&mimeType=html&fmt=ahah

References

  1. Bordley, John. (2013). The Editor’s Pages. In Bulletin LXII, 42.
    [Google Scholar]
  2. Brink, Joey. (2016) Tekstboekje bij de cdLetters from the Sky. Chicago.
    [Google Scholar]
  3. ’t Hart, Leen. (1962). Overzicht van Composities voor Beiaard. Amersfoort.
    [Google Scholar]
  4. ’t Hart, Leen. (1978). 25 jaar Nederlandse Beiaardschool, 1953-1978. Amersfoort, 56.
    [Google Scholar]
  5. Godenne, W. en Joosen, H. (1973). Jubileumboek 1922-1972. Mechelen.
    [Google Scholar]
  6. Moore Grenier, Mary. (1juni1959). A close-up of the Netherlands Carillon School at Amersfoort. In: Bulletin XII, 19-22.
    [Google Scholar]
  7. Keldermans, Karel & Linda. (1996). Carillon – The Evolution of a Concert Instrument in North America. Springfield, Illinois USA, 96-99.
    [Google Scholar]
  8. Meilink-Hoedemaker, Laura J. (1991) Ferdinand Timmermans (1891-1965), portret van een beiaardier in het kader van zijn tijd. Rotterdam.
    [Google Scholar]
  9. Robins, Daniel. (1961). The Aesthetics of the Carillon. In: Bulletin XIV, 45-51.
    [Google Scholar]
http://instance.metastore.ingenta.com/content/journals/10.5117/BKL2022.1.005.MEIL
Loading
/content/journals/10.5117/BKL2022.1.005.MEIL
Loading

Data & Media loading...

This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error