2004
Volume 25, Issue 2
  • ISSN: 0779-7397
  • E-ISSN:

Abstract

In november 2017 stelde het lectoraat Image in Context van Academie Minerva te Groningen in zijn jaarlijkse tentoonstelling en symposium onder de noemer Artistic Research in the North de wijze van publiekelijk maken van onderzoek centraal. Als tentoonstellen een geëigende vorm is voor het presenteren van kunst, is het dan ook een geschikt format voor het presenteren van artistiek onderzoek? Beide zijn tenslotte deels discursieve en deels beeldende en ruimtelijke praktijken. Drie onderzoekers (twee kunstlectoren en een hoogleraar) werden uitgenodigd hierover een reflectie te bieden. Sara Strandvad (RUG) ziet in de tentoonstelling vooral een mogelijkheid om het beeldende van het artistieke onderzoek naar de voorgrond te halen. Peter Sonderen (ArtEZ) brengt de noodzaak van het present zijn van het onderzoekproces als overdrachtsvorm onder de aandacht. Ruth Benschop (Hogeschool Zuyd) vraagt zich af hoe een tentoonstelling van artistiek onderzoek een andere toeschouwer kan produceren dan een tentoonstelling van kunst. De reflecties maken duidelijk dat de transformatie van kunst-tentoonstelling naar kunstonderzoek-tentoonstelling ingewikkeld is. Curator Anke Coumans licht in een inleiding het opzet toe.In November 2017 the Image in Context lectorship of Academie Minerva in Groningen took, in its annual exhibition and symposium, the way in which research is made public as its central theme with the name Artistic Research in the North. If exhibition is a specific platform for the presentation of art, is it therefore also a suitable format for the presentation of artistic research? After all both are partly discursive and partly graphic and spatial practices. Three researchers (two art lecturers and a professor) were invited to submit their reflections in this respect. Sara Strandvad (RUG) sees the exhibition primarily as an opportunity to bring the graphic aspect of artistic research to the fore. Peter Sonderen (ArtEZ) draws our attention to the necessity of the presence of the research process as a form of transmission. Ruth Benschop (Hogeschool Zuyd) wonders whether an exhibition of artistic research can produce another viewer than an exhibition of art. These reflections make it clear that the transformation from art exhibition to art-research exhibition is complicated. The curator of the project, Anke Coumans, provides an introduction that explains the intention the project.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5117/FORUM2018.2.COUM
2018-06-01
2022-01-24
Loading full text...

Full text loading...

http://instance.metastore.ingenta.com/content/journals/10.5117/FORUM2018.2.COUM
Loading
  • Article Type: Other
Keyword(s): art research; exhibitions; onderzoek in de kunsten; tentoonstellen
This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error