De eerste koningsinscriptie uit het oude Israël Een nieuwe visie op de Tel Dan-inscriptie1Bijbelteksten worden, behalve waar anders aangegeven, geciteerd uil de Vertaling-1951 van het Nederlands Bijbelgenootschap (afgekort NBG), de epigrafische teksten uit H. Donner & W. Röllig, Kanaanäische und Aramäische Inschriften, Wiesbaden 1962 en later (afgekort KAI). Een eerdere versie van dit artikel heeft gediend als college voor belangstellenden op een Open Dag van de Vrije Universiteit op 18 maart 1999. Ik ben de studenten van mijn college ‘Aramese teksten rond de Bijbel’, V. Drupsteen en A. Sterks, erkentelijk voor hun opmerkingen. | Amsterdam University Press Journals Online
2004
Volume 53, Issue 3
  • ISSN: 2542-6583
  • E-ISSN: 2590-3268
  • oa De eerste koningsinscriptie uit het oude Israël Een nieuwe visie op de Tel Dan-inscriptie

    1Bijbelteksten worden, behalve waar anders aangegeven, geciteerd uil de Vertaling-1951 van het Nederlands Bijbelgenootschap (afgekort NBG), de epigrafische teksten uit H. Donner & W. Röllig, , Wiesbaden 1962 en later (afgekort ). Een eerdere versie van dit artikel heeft gediend als college voor belangstellenden op een Open Dag van de Vrije Universiteit op 18 maart 1999. Ik ben de studenten van mijn college ‘Aramese teksten rond de Bijbel’, V. Drupsteen en A. Sterks, erkentelijk voor hun opmerkingen.

  • By Jan-Wim Wesselius
  • Publisher: Amsterdam University Press
  • Source: NTT Journal for Theology and the Study of Religion, Volume 53, Issue 3, Jul 1999, p. 177 - 190
  • DOI: https://doi.org/10.5117/NTT1999.3.001.WESS
  • Language: Dutch
    • Published online: 01 Jul 1999

Abstract

Abstract

Since its publication by A. Biran and J. Naveh in 1995, the early Aramaic Tel Dan inscription, with its supposed connection with the coming to the Northern Israelite throne of Jehu ben Nimshi in 842 BC as described in 2 Kings 9-10, has caught the attention of Aramaic and biblical scholars alike, in spite of its very fragmentary state. Most scholars assume that it is an Aramean royal inscription, set up in Dan during a period of Aramean mastery of the place. It is argued here that the inscription is, in fact, a royal inscription of Jehu himself, written between his coming to the throne and his removal of the cult of Baal / Hadad some time afterwards. The use of the Aramaic language and the ascription of Jehu’s coming to power to the god Hadad are to be explained from the political conditions prevailing at the time and from the evident dilemmas facing a royal regicide.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5117/NTT1999.3.001.WESS
1999-07-01
2024-03-28
Loading full text...

Full text loading...

http://instance.metastore.ingenta.com/content/journals/10.5117/NTT1999.3.001.WESS
Loading
This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error