2004
Volume 64, Issue 3
  • ISSN: 2542-6583
  • E-ISSN: 2590-3268

Abstract

Dit artikel bevat een analyse van de culturele interpretaties die werden gehanteerd tijdens het maken van vier Jezusfilms geproduceerd in India, Afrika en de wereld van de Afrikaans-Amerikanen in de Verenigde Staten. Daarin wordt tevens aandacht geschonken aan de wijze waarop deze films hun uiteenlopende sociale en historische contexten weerspiegelen. Het blijkt dat het concept van de interculturele theologie een goed instrument is om de Jezusfilms in hun verschillende perioden en contexten te analyseren. Om te beginnen richt deze analyse zich op de hoofdlijnen in de ontwikkeling van de Jezusfilms in het Westen. Daarbij wordt tevens aandacht geschonken aan de problemen waarmee de filmmakers werden geconfronteerd, want deze problemen oefenden ook invloed uit op de films die zij produceerden. Daarna volgt een meer gedetailleerde analyse van de Indiase Jezusfilms en de films waarin een zwarte Jezus figureert. Het artikel sluit af met een terugblik waarin zichtbaar wordt wat de niet-westerse Jezusfilms zo bijzonder maakt.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5117/NTT2010.64.181.BAKK
2006-08-01
2022-01-25
Loading full text...

Full text loading...

http://instance.metastore.ingenta.com/content/journals/10.5117/NTT2010.64.181.BAKK
Loading
  • Article Type: Research Article
This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error