2004
Volume 70, Issue 2
  • ISSN: 2542-6583
  • E-ISSN: 2590-3268

Abstract

De politieke kunst performance van Pussy Riot op 21 februari 2012 in de Christus Verlosser kathedraal in Moskou en het daaropvolgende strafproces veroorzaakte grote controverse in Rusland en daarbuiten. De discussie ging over de betekenis ervan in religieuze termen. Dit artikel evalueert de onderzoeksmethoden die religiewetenschappers en/of theologen hebben gebruikt in hun onderzoek van de casus en de manier waarop ze omgaan met normatieve aspecten ervan. De auteur presenteert een drievoudig model hoe in het bestaande onderzoek van het Punkgebed theologie zich kan verhouden tot sociale wetenschappen: door sociale analyse te negeren, door zich te laten begrenzen door sociaal-wetenschappelijke analyse, of door deel te nemen in een kritische dialoog waarin de religieuze ‘ander’gerespecteerd wordt in zijn/haar zowel sociale als geloofswerkelijkheid.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5117/NTT2016.70.113.ZORG
2016-01-01
2021-12-07
Loading full text...

Full text loading...

http://instance.metastore.ingenta.com/content/journals/10.5117/NTT2016.70.113.ZORG
Loading
  • Article Type: Research Article
This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error