2004
Volume 76 Number 4
  • ISSN: 2542-6583
  • E-ISSN: 2590-3268

Abstract

Samenvatting

De laatantieke paus Gregorius de Grote speelt een belangrijke rol in het discours over de beeldvorming rondom Maria Magdalena in de traditie van het (Westerse) Christendom. In veel, zowel wetenschappelijke als populair-wetenschappelijke, publicaties wordt gesteld dat Gregorius per decreet haar identiteit, met name als op seksueel vlak zondige vrouw, zou hebben vastgelegd. Een centrale bron daarvoor is zijn preek 33 die echter maar weinig geanalyseerd wordt. Tegen de achtergrond van dit discours over deze paus en deze heilige gaat deze bijdrage in een nieuwe analyse van deze preek in op de manier waarop Gregorius met de identiteit van Maria Magdalena omgaat en laat zien dat zowel de opvatting dat hij iets gedecreteerd zou hebben als dat hij Maria’s identiteit primair met zondige seksualiteit in verband brengt onjuist is. Erotiek speelt daarentegen een heel andere, positief geconnoteerde rol in de preek en de in erotische termen beschreven relatie tussen Maria en Jezus is Gregorius’ gehoor, met name ook de mannen erin, tot voorbeeld.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5117/NTT2022.4.001.SMIT
2022-12-01
2023-01-31
Loading full text...

Full text loading...

References

  1. Atwood, Richard. Mary Magdalene in the New Testament Gospels and Early Tradition. Bern: Lang, 1993.
    [Google Scholar]
  2. Bosman, Frank. “Maria Magdalena. Een inleiding in een veelvoudige beeldvorming.”Collationes39 (2009): 243-264.
    [Google Scholar]
  3. Burrus, Virginia. The Sex Lives of Saints: An Erotics of Ancient Hagiography. Philadelphia: University of Pennsylvania, 2004.
    [Google Scholar]
  4. Calendarium Romanum. Libreria Editrice Vaticana, 1969.
    [Google Scholar]
  5. Cooper, Kate. The Virgin and the Bride Idealized Womanhood in Late Antiquity. Cambridge: Harvard, 1999.
    [Google Scholar]
  6. Ehrman, Bart. Peter, Paul and Mary Magdalene. Oxford: Oxford University, 2006.
    [Google Scholar]
  7. Gregor derGrosse. Homiliae in Evangelia I-II. Translated and introduced by MichaelFiedrowicz. Freiburg: Herder, 1997-1998.
    [Google Scholar]
  8. GregoriusI.Gregorii I Papae Registrum epistolarum, edited by PaulusEwald & LudovicusHartmann. Berlin: Weidmann, 1887-1891; reprint: 1978.
    [Google Scholar]
  9. GregorivsMagnvs. Homiliae in Evangelia, edited by RaymondÉtaix. Turnhout: Brepols, 1999.
    [Google Scholar]
  10. Gregory the Great. On the Song of Songs. Translation and Introduction by MarkDelCogliano. Collegeville: Liturgical Press, 2012.
    [Google Scholar]
  11. Gross-Diaz, Theresa. “The Cult of Mary Magdalene in the Medieval West.” In Mary Magdalene from the New Testament to the New Age and Beyond, edited by Edmondo F.Lupieri, 151-175. Leiden: Brill, 2019.
    [Google Scholar]
  12. Jansen, Katherine L.“Foreword.” In Mary Magdalene in Medieval Culture: Conflicted Roles, edited by PeterLoewen and RobinWaugh, xv-xx. Hoboken: Taylor and Francis, 2014.
    [Google Scholar]
  13. Jansen, Katherine L.The Making of the Magdalene. New Haven: Princeton University, 2000.
    [Google Scholar]
  14. Judic, Bruno. “Preaching According to Gregory the Great.” In Preaching in the Patristic Era, edited by AnthonyDupont, ShariBoodts, GertPartoens & JohanLeemans, 232-252. Leiden: Brill, 2018.
    [Google Scholar]
  15. Just, Jr., Arthur A.Luke. Downers Grove: InterVarsity, 2003.
    [Google Scholar]
  16. Kunder, Amanda. “The Patristic Magdalene: Symbol for the Church and Witness to the Resurrection.” In Mary Magdalene from the New Testament to the New Age and Beyond, edited by Edmondo F.Lupieri, 105-127. Leiden: Brill, 2019.
    [Google Scholar]
  17. Maisch, Ingrid. Mary Magdalene: The Image of a Woman Through the Centuries. Collegeville: Liturgical Press, 1998.
    [Google Scholar]
  18. Mead, Stephen X.“Four-Fold Allegory in the Digby Mary Magdalene.”Renascence43 (1991): 269-282
    [Google Scholar]
  19. Mews, Constant J. & ClaireRenkin. “The Legacy of Gregory the Great in the Latin West.” In A Companion to Gregory the Great, edited by BronwenNeil and Matthew J.Dal Santo, 313-342. Leiden: Brill, 2013.
    [Google Scholar]
  20. PopeGregory. Forty Gospel Homilies. Translated by DavidHurst. Collegeville: Liturgical Press, 1990.
    [Google Scholar]
  21. Roberts, Michael. The Jeweled Style. Poetry and Poetics in Late Antiquity. Ithaca: Cornell University, 1989.
    [Google Scholar]
  22. Sanders, Stephan. “Tentoonstelling Maria Magdalena. De apostel der apostelen.”De Groene Amsterdammer146, no. 46 (2021): 54-55.
    [Google Scholar]
  23. Saxer, Victor. Le culte de Marie Madeleine en occident: des origines à la fin du moyen âge. Paris: Clavreuil, 1959.
    [Google Scholar]
  24. Taylor, Larissa Juliet. “Apostle to the Apostles: The Complexity of Medieval Preaching about Mary Magdalene.” In Mary Magdalene in Medieval Culture: Conflicted Roles, edited by PeterLoewen and RobinWaugh, 33-50. Hoboken: Taylor and Francis, 2014.
    [Google Scholar]
http://instance.metastore.ingenta.com/content/journals/10.5117/NTT2022.4.001.SMIT
Loading
This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error