- Home
- A-Z Publications
- NTT Journal for Theology and the Study of Religion
- Previous Issues
- Volume 64, Issue 4, 2010
NTT Journal for Theology and the Study of Religion - Volume 64, Issue 4, 2010
Volume 64, Issue 4, 2010
-
-
[Exilische identiteit als post-exilische ideologie: Psalm 137 opnieuw gelezen, Exilic Identity as Post-Exilic Ideology: Reading Psalm 137 Anew]
By Bob BeckingIn Psalm 137 komt een opvallende visie naar voren op het lot van een groep ballingen in Babel. De tekst werkt een bepaalde identiteit uit, waarbij de ‘wij’ in de tekst zichzelf beschrijven als joden die trouw zijn gebleven ondanks de bedreigingen van tegenstanders die hen ertoe wilden dwingen hun identiteit los te laten door een lied over Zion te zingen. In het Jehud van de Perzische periode was er een conflict tussen verscheidene groepen Jahwisten, zoals duidelijk blijkt uit de boeken Ezra en Nehemia. Als we Psalm 137 lezen tegen de achtergrond van dit conflict, blijkt de identiteit van de ‘wij’ te functioneren als een ideologie die de gedachte van de Ezra-groep dat zij het Heilige Zaad is ondersteunt.
-
-
-
[Theologie en wetenschap bij Paul Tillich, Theology and Science in Paul Tillich]
More LessHet wetenschappelijke klimaat in de tijd van Tillich, toen het logisch positivisme de epistemologie domineerde, bood geen ruimte aan theologie als een wetenschap. De auteur gaat na hoe Tillich in dit klimaat de verhouding tussen theologie en wetenschap zag. Hij bestrijdt in dit artikel het postulaat dat het onvoorwaardelijke de christelijke theologie een epistemologische legitimatie kan geven. Verder gaat het artikel in op Tillichs opvatting van theologie op basis van een geloofsstandpunt, zijn omgang met de eis van verificatie en met de kritiek op geloof vanuit de wetenschap. Tillichs oordeel dat het bij theologie moet gaan om een publieke, academische zaak is eenvoudiger te verwezenlijken in het nieuwe klimaat van de recentere wetenschapsfilosofie.
-
-
-
[O hemel, heb ik wel een ziel? Een argument voor de ontologisch onreduceerbare ziel, On the Ontological Irreducibility of Mind]
More LessFysicalisme is tegenwoordig de standaardvisie op het vraagstuk van de verhouding tussen lichaam en ziel. In dit artikel wordt één argument tegen deze ‘orthodoxie’ uitgewerkt, het argument vanuit menselijke vrijheid. Er zijn historische voorlopers van dit argument te vinden bij o.a. Plato en Duns Scotus. De kern van het betoog in dit artikel is: Er is formele vrijheid in de mens en deze vrijheid vereist een ontologisch onreduceerbare ziel. Er is dus een dergelijke ziel. Binnen het fysicalisme, zowel de ‘harde’ als ‘softe’ variant, is formele vrijheid onmogelijk.
-
-
-
[Interpretation Included. Second Peter's approach to Authoritative Texts, Uitleg inbegrepen. De benadering van gezaghebbende teksten in de tweede brief van Petrus]
More LessVolgens Gérard Genette beschrijft de term ‘metatekstualiteit’ een relatie tussen teksten waarbij de ene tekst een becommentariërende functie heeft ten opzichte van de andere. In deze zin vertoont de tweede brief van Petrus duidelijk metatekstuele kenmerken. In hoofdstuk 3 becommentarieert de auteur twee groepen ‘bijbelse’ geschriften waaraan hij gezag toekent. Hij zinspeelt op passages uit die twee groepen teksten om zijn ideeën over eschatologie kracht bij te zetten en de ‘onjuiste’ opvattingen van ‘dwaalleraren’ te weerleggen. Het valt echter op dat hij nooit rechtstreeks naar de gezaghebbende ‘bijbelse’ teksten verwijst, maar dat hij dat doet via de uitleg van de teksten die in zijn tijd gangbaar was.
-
-
-
[Iconographic Exegesis: An Introduction, Illustrated with Isaiah 60:1-9, Iconografische exegese: ingeleid en geïllustreerd aan de hand van Jesaja 60:1-9]
More LessDe motieven ‘licht’ en ‘tribuut’ in Jesaja 60:1-9 kunnen beter begrepen worden door bestudering van afbeeldingen uit dezelfde culturele context. Het onderzoek naar thematische en culturele banden tussen teksten en beelden wordt aangeduid als ‘iconografische exegese’. Dit artikel licht deze exegetische methode toe en laat zien wat voor vruchten deze kan opleveren door Jesaja 60:1-9 te verbinden met rozetten uit Jeruzalem, een munt die een zonnegod afbeeldt, en zegelafdrukken en een Perzisch reliëf die de Perzische vredesideologie uitdrukken. Meer dan in het verleden kan de proclamatie van de vrede van Jeruzalem in de tekst nu geduid worden als genade van Jhwh en een roep om gerechtigheid.
-
Volumes & issues
-
Volume 78 (2024)
-
Volume 77 (2023)
-
Volume 76 (2022)
-
Volume 75 (2021)
-
Volume 74 (2020)
-
Volume 73 (2019)
-
Volume 72 (2018)
-
Volume 71 (2017)
-
Volume 70 (2016)
-
Volume 69 (2015)
-
Volume 68 (2014)
-
Volume 67 (2013)
-
Volume 66 (2012)
-
Volume 65 (2011)
-
Volume 64 (2010)
-
Volume 63 (2009)
-
Volume 62 (2008)
-
Volume 61 (2007)
-
Volume 60 (2006)
-
Volume 59 (2005)
-
Volume 58 (2004)
-
Volume 57 (2003)
-
Volume 56 (2002)
-
Volume 55 (2001)
-
Volume 54 (2000)
-
Volume 53 (1999)
-
Volume 52 (1998)
-
Volume 51 (1997)
-
Volume 50 (1996)
-
Volume 49 (1995)
-
Volume 48 (1994)
-
Volume 47 (1993)
-
Volume 46 (1992)
-
Volume 45 (1991)
-
Volume 44 (1990)
-
Volume 43 (1989)
-
Volume 42 (1988)
-
Volume 41 (1987)
-
Volume 40 (1986)
-
Volume 39 (1985)
-
Volume 38 (1984)
-
Volume 37 (1983)
-
Volume 36 (1982)
-
Volume 35 (1981)
-
Volume 34 (1980)