2004
Volume 30, Issue 1
  • ISSN: 0960-2720
  • E-ISSN: 2666-9730

Abstract

Summary

Given the esoteric nature of much academic work, is academic theological education a irresponsible activity during a mass crisis? Reflecting upon this and similar questions, this article draws on C.S. Lewis – who asserted the essential value of learning precisely when it seems most superfluous – and others who challenge an overly curious responsiveness to the in Church and academy, urging a re-prioritisation of attentiveness to the Word of God. The article discusses priorities for maintaining ‘sound’ theological education at a moment when radical pragmatic overhauls seem inevitable. It considers:

1) the corrosive impact of ‘the academic game’ upon theology;

2) the often misheard concept of ‘soundness’ in resisting anti-rational ideologies;

3) the digital and pragmatic pressures upon theological presence and formation;

4) the missional potential of theology during cultural crises.

When theological education is deemed ‘dispensable’ during a crisis, this only shows how faint a sound theologians have made in showing theology’s perennial ‘singability’. Theological education harbours the potential to enrich attentiveness to the complexities of modern culture and it can be valuable to both Church and world in navigating the rough waters that may lie ahead.

Wenn man die esoterische Natur so mancher akademischen Arbeit ansieht, stellt sich die Frage, ob eine akademisch-theologische Ausbildung in einer allumfassenden Krise ein unverantwortliches Unterfangen ist. Dieser Artikel befasst sich mit dieser und ähnlichen Fragen. Er nimmt auf C.S. Lewis Bezug, der den wesentlichen Wert des Lernens betonte, und zwar gerade in Zeiten, in denen dies vollends überflüssig erscheint. Ferner bezieht er sich auf weitere Autoren, die ein übermäßig bereitwilliges Entgegenkommen in kirchlichen und akademischen Kreisen gegenüber dem Zeitgeist in Frage stellen; er zielt dabei ab auf eine Neuausrichtung unserer Aufmerksamkeit auf das Wort Gottes. Der Artikel erörtert die erforderlichen Prioritäten, die eine „gesunde“ theologische Ausbildung ermöglichen in einer Zeit, in der radikal pragmatische Revisionen unvermeidbar erscheinen. Er beleuchtet

1) den zerstörerischen Einfluss, welchen „das akademische Spiel“ auf die Theologie hat;

2) das oft falsch verstandene Konzept „gesunder Stabilität“, mit dem man sich anti-rationalen Ideologien widersetzt;

3) den digitalen und pragmatischen Druck, der auf theologische Präsenz und Ausbildung ausgeübt wird;

4) das missionarische Potential der Theologie in kulturellen Krisen.

Wenn theologische Ausbildung in Krisenzeiten für „erlässlich“ gehalten wird, dann zeigt sich darin nur der schwache Klang, den Theologen erzeugen, wenn es um die Stimme der Theologie geht. Eine theologische Ausbildung kann sehr wohl unseren achtsamen Umgang mit einer komplexen modernen Kultur fördern und sie kann sowohl der Kirche wie auch der Welt dienen, einen Weg durch die stürmischen Gewässer zu navigieren, die vor uns liegen mögen.

Vu la nature ésotérique d’une grande partie du travail académique, la question se pose: la formation théologique académique est-elle une activité théologiquement irresponsable en période de crise planétaire? Se penchant sur ce sujet et d’autres du même genre, cet article s’inspire de C.S. Lewis – qui déclarait que l’éducation n’était jamais plus nécessaire que lorsqu’elle paraissait superflue – et d’autres qui contestent une trop grande ouverture à l’esprit du siècle () dans l’Église et les milieux académiques et préconisent de refaire de l’étude sérieuse de la Parole de Dieu une priorité. L’article traite des priorités à observer pour maintenir une éducation théologique « saine » en un temps où des révisions pragmatiques radicales semblent inévitables. Il réfléchit:

1) à l’impact corrosif du « jeu académique » sur la théologie;

2) au concept souvent mal compris de « solidité » dans un contexte de résistance aux idéologies antirationnelles;

3) aux pressions que le règne du numérique et des considérations pragmatiques exercent sur le mode et le contenu de la formation théologique;

4) au potentiel missionnaire de la théologie en temps de crises culturelles.

Que l’éducation théologique soit jugée « inutile » en temps de crise démontre seulement que les théologiens ont fredonné à voix trop basse que la théologie restait « chantable » en toutes circonstances. L’éducation théologique offre les ressources nécessaires pour que l’on soit toujours plus attentif à la complexité de la culture moderne; elle peut donc apporter une aide précieuse à l’Église et au monde au moment où ils affrontent une mer qui pourrait bien se montrer très agitée.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5117/EJT2021.1.009.EDWA
2021-03-01
2021-12-03
Loading full text...

Full text loading...

References

  1. ‘Christian Colleges Will Survive, but Change Is Coming’, Christianity Today (19 October 2020) at https://www.christianitytoday.com/partners/higher-education/to-ends-of-marketplace.html (accessed 25/10/2020).
    [Google Scholar]
  2. ‘How Will the Pandemic Change Higher Education?’, The Chronicle of Higher Education (April 10, 2020).
    [Google Scholar]
  3. Altbach, Philip G, and Hansde Wit, ‘Too much academic research is being published’, University World News (7 September 2018) at https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20180905095203579 (accessed 15/10/20).
    [Google Scholar]
  4. Aquinas, Thomas, Summa TheologiaeVolume I (Ia. I), trans. ThomasGilby (Cambridge: Cambridge University Press, 1990).
  5. Barth, Karl, Theological Existence Today!: A Plea for Theological Freedom, trans. R.Birch-Hoyle (London: Hodder and Stoughton, 1933); original Theologische existenz heute (München: Kaiser, 1933).
  6. Bernard ofClairvaux, Selections from the Writings of Bernard of Clairvaux, ed. Douglas V.Steere (Nashville: Upper Room, 1961).
  7. Bonhoeffer, Dietrich, The Way to Freedom: Letters, Lectures and Notes from the Collected WorksVolume II, trans. Edwin H.Robertson and JohnBowden (London: Collins, 1982).
  8. Calvin, John, Institutes of the Christian Religion [1541], trans. Elsie AnneMcKee (Grand Rapids: Eerdmans, 2009).
    [Google Scholar]
  9. Carr, Nicholas, The Shallows: What the Internet is Doing to Our Brains (New York: Norton, 2020).
  10. Chrispal, Ashish, ‘Restoring Missional Vision in Theological Education: The need for transformative pastoral training in the majority World’, Lausanne Global Analysis8:5(2019)1-9.
    [Google Scholar]
  11. Cronshaw, Darren, ‘Transforming theology: student experience and transformative learning in undergraduate theological education’, Higher Education Research and Development33:3(2014)623-634.
    [Google Scholar]
  12. DiAngelo, Robin, White Fragility: Why It’s So Hard For White People To Talk About Racism (Boston: Beacon Press, 2018).
  13. Edwards, Aaron P., ‘The Violence of Bureaucracy and the Gospel of Peace: A Theological Response to an Academic Problem’, International Journal of Public Theology12(2018) 195-217.
    [Google Scholar]
  14. Edwards, Aaron, ‘What Happened to Theology?’, Theology Everywhere (February 2019) at https://theologyeverywhere.org/2019/02/18/what-happened-to-theology/ (accessed 01/09/20).
    [Google Scholar]
  15. Greaves, Lyn, ClaireBradley and DebbieHolley, ‘Learning Journeys: exploring approaches to learner digital literacy acquisition’, Enhancing Learning in the Social Sciences4:2(2012)1-17.
    [Google Scholar]
  16. Higton, Mike, A Theology of Higher Education (Oxford: Oxford University Press, 2012).
  17. Holmer, Paul L., ‘The Academic Game and its Logic’ in D.J.Gouwens and L.C.Barrett III (eds), Thinking the Faith with Passion: Selected Essays (Eugene: Cascade, 2012) 123-139.
    [Google Scholar]
  18. Lewis, C. S., ‘Learning in War-Time’ in Fern Seed and Elephants, and other essays on Christianity (London: Collins, 1975) 26-38.
    [Google Scholar]
  19. Lim, Hayoung, ‘Editorial: Post COVID 19 Christian Higher Education’, Journal of the Scholarship of Teaching and Learning for Christians in Higher Education10:1(2020)1-3.
    [Google Scholar]
  20. Lloyd-Jones, D. Martyn, Revival (Basingstoke: Marshall Pickering, 1986).
  21. McLuhan, Marshall, and QuentinFiore, The Medium is the Massage: An Inventory of Effects (London: Penguin, 2008).
  22. Murray, Douglas, ‘British universities have become indoctrination camps. A reckoning is long overdue’, The Telegraph (15 August 2020).
    [Google Scholar]
  23. Myers, Benjamin, ‘The Fraud of Higher Education’, First Things (19 March 2019).
    [Google Scholar]
  24. Oxenham, Marvin, Character and Virtue in Theological Education: An Academic Epistolary Novel (Carlisle: Langham Global Library, 2019).
  25. Packer, J.I., God Has Spoken [1979] (London: Hodder and Stoughton, 2016).
    [Google Scholar]
  26. Pluckrose, Helen, and Lyndsay, James, Cynical Theories: How Universities Made Everything about Race, Gender, and Identity – And Why this Harms Everybody (London: Swift Press, 2020).
  27. Strachan, Owen, Awakening the Evangelical Mind: An Intellectual History of the Neo-Evangelical Movement (Grand Rapids: Zondervan, 2015).
  28. Strange, Daniel, ‘The Things We Think and Do Not Say: The Future of Our Business’, Themelios45:1(2020) 8-12.
    [Google Scholar]
  29. Tabb, Brian J., ‘Pursuing Scholarship in a Pandemic: Reflections on Lewis’s “Learning in War-Time”’, Themelios45:2(2020)227-232.
    [Google Scholar]
  30. Teasdale, Mark R., ‘Evangelism: The Queen of Theological Education’, Witness: Journal of the Academy for Evangelism in Theological Education29(2015)27-46.
    [Google Scholar]
  31. Thielicke, Helmut, A Little Exercise For Young Theologians, trans. Charles L.Taylor (Grand Rapids: Eerdmans, 1962); Cf. Kleines geistliches Exerzitium für Theologiestudenten (Essen: Lichtweg, 1953) and Kleines Exercitium für Theologen (Hamburg: Furche, 1965).
  32. Thomas, Anjali, ‘Why higher education requires an intersectional lens’, University World News (July 13, 2018) at https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20180711100836157 (accessed 03/11/20).
    [Google Scholar]
  33. Vicari, Chelsen, ‘What are America’s Largest Seminaries?’, Faith and Freedom: Reforming the Church’s Social and Political Witness 35:3(2016)14-15.
    [Google Scholar]
  34. Webster, John, ‘What Makes Theology Theological?’ in God Without Measure: Working Papers in Christian Theology, Vol. I: God and the Works of God (London: T&T Clark, 2016).
    [Google Scholar]
  35. West, John G. (ed.), The Magician's Twin: C.S. Lewis on Science, Scientism, and Society (Seattle: The Discovery Institute, 2012).
  36. Williams, Joanna, Academic Freedom in an Age of Conformity: Confronting the Fear of Knowledge (London: Palgrave Macmillan, 2016).
http://instance.metastore.ingenta.com/content/journals/10.5117/EJT2021.1.009.EDWA
Loading
  • Article Type: Research Article
Keyword(s): C.S. Lewis; crisis; curiosity; digital learning; theological education
This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error