2004
Volume 59, Issue 3
  • ISSN: 1876-9071
  • E-ISSN: 2214-5729

Abstract

Abstract

by Manon Uphoff has been widely praised for the author’s courage to face a traumatic past. Critics also admired the novel’s originality, its enchanting style, glowing imagination and rich intertextuality. This article aims to answer the question as to how this novel engages its readers. Which literary techniques are used to seduce and guide the reader in her or his perception of the story? An analysis of the peritexts, some intertexts and the narrator’s point of view reveals the novel’s ambiguous nature. Its fundamental ambivalence can be understood against the background of an aesthetic experience that has come to be known as the sublime.

van Manon Uphoff werd alom geprezen vanwege de moed waarmee de schrijfster een traumatisch verleden onder ogen had gezien. Critici bewonderden ook de oorspronkelijkheid, de betoverende stijl, de gloedvolle verbeelding en de rijke intertekstualiteit van deze roman. Dit artikel beantwoordt de vraag hoe deze roman zijn lezers engageert. Welke literaire kunstgrepen worden gebruikt om de lezer te verleiden en te sturen in haar of zijn perceptie van het verhaal? In een analyse van de periteksten, enkele interteksten en de houding van de verteller zal het spel met ambiguïteit aan het licht worden gebracht. De fundamentele ambivalentie van deze roman kan worden begrepen tegen de achtergrond van een esthetische ervaring die bekend staat als het sublieme.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5117/IN2021.3.008.SAND
2021-10-01
2021-12-05
Loading full text...

Full text loading...

/deliver/fulltext/18769071/59/3/08_IN2021_3_SAND.html?itemId=/content/journals/10.5117/IN2021.3.008.SAND&mimeType=html&fmt=ahah

References

  1. Empson, W.(1949). Seven Types of Ambiguity. London: Chatto and Windus.
  2. Goossens, J. (2019, 8 juni). Leestip. Algemeen Dagblad.
    [Google Scholar]
  3. Kundera, M.(2011). Over de romankunst. Verzamelde essays, vertaling Martin de Haan. Amsterdam: Ambo.
  4. Mulisch, H.(1963). Voer voor psychologen. Amsterdam: De Bezige Bij.
  5. Schutte, X. (2020, 4 maart). De medeplichtige lezer. De Groene Amsterdammer.
    [Google Scholar]
  6. Uphoff, M.(2020). Vallen is als vliegen. Amsterdam/Antwerpen: Querido.
  7. Vlaar, M. (2019, 3 mei). Verbluffende veerkracht. De Standaard.
    [Google Scholar]
  8. Von der Thüsen, J.(1997). Het verlangen naar huivering. Over het sublieme, het wrede en het unheimliche. Amsterdam: Querido.
http://instance.metastore.ingenta.com/content/journals/10.5117/IN2021.3.008.SAND
Loading
This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error