2004
Volume 58, Issue 2
  • ISSN: 1876-9071
  • E-ISSN: 2214-5729

Abstract

Abstract

The name of Hungarian animation film maker George Pal (1908-1980) is almost unknown, both in his home country Hungary and in the Netherlands. His 110th birthday anniversary passed without any commemoration in spite of the fact that he was a key figure in the Dutch animation film history. In this article I would like to demonstrate why we should see Pal as the founder of the Dutch industrial animation production and which role he has in the research on the cultural relations between the Netherlands and Hungary in the period before the World War II. His influence on the Dutch animation film industry has been hardly analyzed until now. On the base of source research, which adds to the incomplete publications, I would like to prove why the invitation of Pal to the Netherlands in July 1934 had a fundamental influence on the Dutch animation production. Later on, this research will be the beginning of a thorough study of the importance and the network of George Pal in the Netherlands.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5117/IN2020.2.003.SZUC
2020-06-01
2021-12-09
Loading full text...

Full text loading...

/deliver/fulltext/18769071/58/2/03_IN2020_2_SZUC.html?itemId=/content/journals/10.5117/IN2020.2.003.SZUC&mimeType=html&fmt=ahah

References

  1. Broos, K.(1985). Animation in the Netherlands = Le cinema d'animation aux Pays-Bas. s-Gravenhage: Stichting Holland Animation.
  2. Costello, D.R.(1997). The UFA Story: A History of Germany’s Greatest Film Company 1918-1945: Kreimer, Klaus: Trans. Robert Kimber ans Rita Kimber New York Hill and Wang, 451 pp., Publication Date: July 1996. History: Reviews of new books. 25 (3), 122.
    [Google Scholar]
  3. Daele, R. van(2003). De schone en het beest. Twee Reynaertanimatiefilms uit het interbellum. Tiecelijn, 16 (1), 202-214.
    [Google Scholar]
  4. Dibbets, K. & Made, F. van der(1986). Geschiedenis van de Nederlandse film en bioscoop tot 1940. Weesp: Het Wereldvenster.
  5. Dizseri, E.(2006). És mégis mozog…:az animáció magyar mesterei. A kezdetek. Budapest: Balassi.
  6. Giesen, R. & Storm, J.P.(2012). Animation under the swastika: a history of trickfilm in Nazi Germany, 1933-1945. Jefferson, North Carolina/London: McFarland & Company.
  7. Groeneveld, G. & Barten, E.(1991, 25 mei). Propaganda van den gezonden lach. De Volkskrant. Het vervolg
    [Google Scholar]
  8. Hickman, G.M.(1977). The films of George Pal. sl: A.S.Barnes.
  9. Looijen, H.(1983). Geschiedenis van de Nederlandse animatiefilm. In K.Broos (Red.), Beeld voor beeld. Nederlandse en internationale animatiefilm (pp. 26-34). Den Haag: Stichting Holland Animation.
    [Google Scholar]
  10. Moolenbel, H. & Beek, T.(1968). Poppen voor de lens. Over poppenfilm in binnen- en buitenland. Amsterdam: Nederlandse Vereniging voor het Poppenspel.
  11. Mul, A.(1993). A puppet’s movement. Joop Geesink and the Dollywood Studio’s. Rotterdam: Reiger.
  12. NN(1908, 9 februari). Anyakönyvi értesítés. Czegléd
    [Google Scholar]
  13. NN(1935, 7 maart). Nederlandsche reclamefilms. Een succes voor Philips. Het Vaderland Avondblad C
    [Google Scholar]
  14. NN(1941, 15 december). ”Nederland Film” maakt teekenfilms. De Telegraaf
    [Google Scholar]
  15. NN(1938, 8 januari). Nieuwe marionettenfilm van George Pal. Provinciale Noorbrabantsche en ’s-Hertogenbossche Courant
    [Google Scholar]
  16. NN(1939, 16 december). Philips Cavalcade. De Maasbode
    [Google Scholar]
  17. NN(1937, 10 juni). Propagandafilm der P.T.T. Het Vaderland
    [Google Scholar]
  18. NN(1938, 14 februari). Tentoonstelling van George Pal’s werk. Algemeen Handelsblad
    [Google Scholar]
  19. Orosz, M.(2011). Vissza a szülőföldre!Kecskemét: KAFF.
  20. Peters, M.(2004). Animatiestudio’s. In R.Albers, J.Baeke & R.Zeeman (Reds.). Film in Nederland (pp. 388-389). Amsterdam: Ludion/Filmmuseum.
    [Google Scholar]
  21. Peters, M.(2012). Het animatie maakproces in het archief. Tijdschrift voor mediageschiedenis. Themanummer animatie, 15 (1), 102-129.
    [Google Scholar]
  22. Peters, M.(2004). De lotgevallen van Ko, de lachende koe. In R.Albers, J.Baeke & R.Zeeman (Reds.). Film in Nederland (pp. 206-207). Amsterdam: Ludion/Filmmuseum.
    [Google Scholar]
  23. Peters, M. & Barten, E.(2000). Meestal in 't verborgene. Animatiefilm in Nederland 1940-1945. Tilburg: Uitgeverij Uniepers Abcoude; Nederlands Instituut voor Animatiefilm.
  24. Schepp, O. & Kamphuis, F.(1983). George Pal in Holland 1934-1939. Den Haag: Kleinoffsetdrukkerij Kapsenberg.
  25. Stichting EYE Film Instituut Nederland, Eye Collectiecentrum, Dossier Aethersymphonie, werkfoto FOT71444: Aethersymphonie
  26. Stichting EYE Film Instituut Nederland, Eye Collectiecentrum, Dossier Philips broadcast 1938, werkfoto FOT72077: Philips broadcast 1938, The
  27. Stichting EYE Film Instituut Nederland, Eye Collectiecentrum, Vereniging Holland Animation Archief 178. #4182 83-32 t/m 83-69., 83-43, NN, ‘Lilliputland op de film’
  28. Stichting EYE Film Instituut Nederland, Eye Collectiecentrum, K/H/61082, historisch knipsel Vriend in nood (NE, George Pàl, 1940), Jordaan, L.J., ‘George Pal werkt aan een speelfilm met poppen’ 21 oktober 1939.
  29. Toonder, M.(1993). Het geluid van bloemen. Amsterdam: De Bezige Bij.
  30. Toonder, M.(1946). Tekenfilm. Amsterdam: Jacob van Campen.
  31. Vries, T. & Mul, A.(1984). Joop Geesink. Poppenfilmproducent. Haarlem: Stichting Holland Animation.
http://instance.metastore.ingenta.com/content/journals/10.5117/IN2020.2.003.SZUC
Loading
/content/journals/10.5117/IN2020.2.003.SZUC
Loading

Data & Media loading...

This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error