2004
Volume 59, Issue 3
  • ISSN: 1876-9071
  • E-ISSN: 2214-5729

Abstract

Abstract

Rob van Essen’s award-winning novel (2018) offers its readers a puzzling reading experience. It contains a tangle of storylines and seems to lack head or tail. This contribution aims to discover composition and meaning by analyzing various aspects provided by the novel itself: timeline, plot, science fiction, ideas, poetica. This approach provides insight into the rich reservoir of meanings, whereby the importance of imagination and creation appears to have a central place. The novel, which can be labelled as a dystopian science fiction novel, as well as a novel of ideas or a novel of poetics, wants us to become aware of the mysteriousness of everyday reality.

Rob van Essens bekroonde roman (2018) biedt de lezers een verwarrende leeservaring. De roman bevat een wirwar aan verhaallijnen en heeft op het eerste gezicht nauwelijks samenhang. In deze bijdrage wordt geprobeerd compositie en betekenis te ontdekken door middel van een analyse van verschillende aspecten die uit de roman zelf naar voren komen: tijdsverloop, plot, sciencefiction, ideeën, poëtica. Daarmee ontstaat inzicht in een rijk reservoir aan betekenissen waarin het belang van scheppen en verbeelden een centrale plaats heeft. De roman, die beschouwd kan worden als een dystopische sciencefictionroman maar ook als een ideeënroman of een poëticale roman, lijkt ons te willen doordringen van de raadselachtigheid van de alledaagse werkelijkheid.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5117/IN2021.3.006.VANB
2021-10-01
2021-12-07
Loading full text...

Full text loading...

/deliver/fulltext/18769071/59/3/06_IN2021_3_VANB.html?itemId=/content/journals/10.5117/IN2021.3.006.VANB&mimeType=html&fmt=ahah

References

  1. Baren, Roanne van (2018, 6 november). ‘21 vragen aan…Rob van Essen’. De Groene Amsterdammer.
    [Google Scholar]
  2. Becker, Sander (2019, 11 mei). Interview met Rob van Essen. Trouw.
    [Google Scholar]
  3. Demarbaix, Stijn (2019, 13 november). Geraadpleegd via Karakters.nu/gesprek-rob-van-essen.
    [Google Scholar]
  4. Eiselin, Judith (2018, 19 oktober). ‘Een krankjorume wereld, of toch ook niet’. NRC Handelsblad.
    [Google Scholar]
  5. Essen, Rob van(2018). De goede zoon. Amsterdam: Atlas Contact.
  6. Hermans, Willem Frederik(1965). ‘Experimentele romans.’In: Het sadistisch universum (pp. 106-110). Amsterdam: De Bezige Bij.
    [Google Scholar]
  7. Juryrapport winnaar Libris Literatuurprijs2019. Geraadpleegd via www.librisprijs.nl/2019-juryrapport-winnaar.
  8. Schouten, Rob (2018, 13 oktober). ‘Wat blijft er later over van ons ik?’. Trouw.
    [Google Scholar]
http://instance.metastore.ingenta.com/content/journals/10.5117/IN2021.3.006.VANB
Loading
/content/journals/10.5117/IN2021.3.006.VANB
Loading

Data & Media loading...

  • Article Type: Research Article
Keyword(s): dystopia; dystopie; ideeënroman; novel of ideas; Plot; poetics; poëtica; science fiction; sciencefiction
This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error