‘Een hele grootse, royale, katholieke film’ | Amsterdam University Press Journals Online
2004
Volume 61, Issue 3
  • ISSN: 1876-9071
  • E-ISSN: 2214-5729

Abstract

Abstract (English)

Mike van Diem’s (1997) is one of the few Dutch films that has received high international praise. The film won an Oscar in the category Best Foreign Language Film in 1998, at the most-watched Academy Awards of all time. This article demonstrates that the film’s reception abroad fundamentally differed from its reception in Dutch media. In the Netherlands, critics and journalists focused on the question of author fidelity, the film being an adaptation of a famous Dutch novel written by Ferdinand Bordewijk. was repeatedly qualified as un-Dutchlike, because it applied a visual and narrative style that was akin to the Hollywood blockbuster. This article argues that the international appeal and success of surfaced specific notions and assumptions regarding author fidelity and national identity. The latter relates to the national self-image of the Netherlands as a Calvinist nation.

Loading

Article metrics loading...

/content/journals/10.5117/IN2023.3.003.OOST
2023-12-01
2024-04-13
Loading full text...

Full text loading...

/deliver/fulltext/18769071/61/3/IN2023.3.003.OOST.html?itemId=/content/journals/10.5117/IN2023.3.003.OOST&mimeType=html&fmt=ahah

References

  1. (1997-2000). Jaarverslag Nederlandse Federatie voor de Cinematografie. Nederlandse Federatie voor de Cinematografie.
    [Google Scholar]
  2. (1998, 6maart). Character. Screen International, 1148, 27.
    [Google Scholar]
  3. (1998, 10april). Character. Screen it! Geraadpleegd op 20februari2023, van https://www.screenit.com/movies/1998/character.html
    [Google Scholar]
  4. (1998, 29september). Lezen voor de lijst: F. Bordewijk Karakter (1) [tv-programma]. NOT.
    [Google Scholar]
  5. (1999). Character/Karakter. Sight and Sound, 9(5), 61.
    [Google Scholar]
  6. (2007, 7oktober). De Amerikaanse droom [tv-programma]. AVRO.
    [Google Scholar]
  7. Andrew, D. (2022). ‘André Bazin’s Position in Cinema’s Literary Imagination’. In Bazin, A.Andre Bazin on Adaptation. Cinema’s Literary Imagination (pp. 2-8). University of California Press.
    [Google Scholar]
  8. Anten, H. (1989). Karakter en kritiek. Vooys, 7(3), 2-6.
    [Google Scholar]
  9. Anten, H. (1996). Een bekoorlijk vernis van de rede. Over poëtica en proza van F. Bordewijk. Historische Uitgeverij.
    [Google Scholar]
  10. Anten, H. (2010). F. Bordewijk, Karakter. De roman, de film. Lezing in de cursus “Boek en film” Opleiding Nederlandse taal en cultuur. Universiteit Utrecht.
    [Google Scholar]
  11. Baumgarten, M. (1998, 15mei). Character. Austin Chronicle.
    [Google Scholar]
  12. Beerekamp, H. (1997, 16april). Donder en bliksem ontdoen Mike van Diems Bordewijk-verfilming van betovering; Deurwaarder in een universeel inferno. NRC.
    [Google Scholar]
  13. Beerekamp, H. (1997, 19oktober). Eigen boezem. NRC.
    [Google Scholar]
  14. Beerekamp, H. (1998, 23februari). Gouden Beer voor Salles; Prijzen voor Krabbé en Van Dijk in Berlijn. NRC.
    [Google Scholar]
  15. Beerekamp, H. (1998, 20maart). Oscars zijn voor zielepoten; De nominaties voor de Academy Awards. NRC.
    [Google Scholar]
  16. Bevers, T., Colenbrander, B., Heilbron, J., Wilterdink, N. (2015). Nederlandse kunst in de wereld. Literatuur, architectuur en beeldende kunst (1980-2013). Vantilt.
    [Google Scholar]
  17. Bluestone, G. (1957). Novels Into Film. Johns Hopkins University Press.
    [Google Scholar]
  18. Buur, C. (1997). Gratis bioscoopkaartje bij aanschaf van een boek?. Skrien, 213, 77.
    [Google Scholar]
  19. Chase, A. (1998, 1april). Character. Movie Magazine International. Geraadpleegd op 20februari2023, van https://www.shoestring.org/mmi_revs/character.html
    [Google Scholar]
  20. Cheshire, G. (1997). Character. Variety, 367(4), 68.
    [Google Scholar]
  21. Cumps, D. (1998). De eenheid in de tegendelen. De psychomachische verhaalwereld van F. Bordewijk en de mythe van de hermafrodiet. Amsterdam University Press.
    [Google Scholar]
  22. Den Boef, A.H. (1999). Het dilemma van mes en toga. Mike van Diems Karakter. Bzzlletin, 28(261/262), 69-74.
    [Google Scholar]
  23. Ebert, R. (1998, 17april) Character. Chicago Sun-Times.
    [Google Scholar]
  24. Elia, M. (1998). Escrocs et petits truands. Séquences, 196, 16-17.
    [Google Scholar]
  25. Grüttemeier, R. (2018). ‘Bestsellers als uitdaging voor de literatuurwetenschap. F. Bordewijks Karakter’. In Duyvendak, L. & Oosterholt, J.Uit de marge. Kanttekeningen bij de cultuurhistorische canon (pp. 81-86). Literatoren.
    [Google Scholar]
  26. Guthmann, E. (1998, 3april). “Character” Suffers From Heavy Hand. SFGate. Geraadpleegd op 20februari2023, van https://www.sfgate.com/entertainment/article/Character-Suffers-From-Heavy-Hand-3010421.php
    [Google Scholar]
  27. H.R. (1997). Karakter. Jeune Cinéma, 244, 23.
    [Google Scholar]
  28. Hanke, K. (2007, 27juni). Character. Mountain Xpress. Geraadpleegd op 20februari2023, van https://mountainx.com/movies/reviews/character
    [Google Scholar]
  29. Heilbron, J., De Nooy, W., Tichelaar, W. et al. (1995). Waarin een klein land. Nederlandse cultuur in internationaal verband. Prometheus.
    [Google Scholar]
  30. Hjort, M. (2005). Small Nation, Global Cinema. University of Minnesota Press.
    [Google Scholar]
  31. Hjort, M. & Petrie, D. et al. (2007). The Cinemaof Small Nations. Edinburgh University Press.
    [Google Scholar]
  32. Hofstede, B. (2000). Nederlandse cinema wereldwijd. De internationale positie van de Nederlandse film. Boekmanstudies.
    [Google Scholar]
  33. Horne, P. (1998). Character/Karakter. Sight and Sound, 8(9), 40-41.
    [Google Scholar]
  34. Hutcheon, L. (2006). A Theory of Adaptation. Routledge.
    [Google Scholar]
  35. Johnson, G. A. (1998, 3april). “Crazy” Dutch director at work. SFGate. Geraadpleegd op 20februari2023, van https://www.sfgate.com/news/article/Crazy-Dutch-director-at-work-3095683.php
    [Google Scholar]
  36. Kennedy, J. C. (2017). Beknopte geschiedenis van Nederland. Prometheus.
    [Google Scholar]
  37. Kühn, H. (2000). Lebenslanger kampf mit dem Vater. epd Film, 17(1), 51.
    [Google Scholar]
  38. Lawson, R. (2018, 28februari). Recapping the 1998 Academy Awards, the Biggest Oscars Ever. Vanity Fair. Geraadpleegd op 20februari2023, van https://www.vanityfair.com/hollywood/2018/02/1998-oscars-recap
    [Google Scholar]
  39. M.O. (1999). Karakter. Cahiers du cinéma, 531, 69-70.
    [Google Scholar]
  40. MacCabe, C., Murray, K., & Warner, R. (2011). True to the Spirit. Film Adaptation and the Question of Fidelity. Oxford University Press.
    [Google Scholar]
  41. Maslin, J. (1998, 27maart). “Character”: Life with Father, but Think Dickens and Kafka. The New York Times.
    [Google Scholar]
  42. Mathijs, E. (2004). ‘Cinema in the Low Countries and the Question of Cultural Identity’. In Mathijs, E.The Cinema of the Low Countries (pp. 1-13). Wallflower Press.
    [Google Scholar]
  43. Medvešek, H. (2016). Filmska adaptacija romana F. Bordewijka “Karakter”. Universiteit van Zagreb.
    [Google Scholar]
  44. Ordway, H. E. (2003, 4februari). Character (Karakter). Dvdtalk. Geraadpleegd op 20februari2023, van https://www.dvdtalk.com/reviews/5581/character-karakter/
    [Google Scholar]
  45. Ph.R. (1997). Karakter. Positif, 437-438, 98.
    [Google Scholar]
  46. Schutte, G. J. (2001). Het calvinistisch Nederland. Mythe en werkelijkheid. Verloren.
    [Google Scholar]
  47. Schwartz, D. (1998, 23oktober). Character. Dennis Schwartz Movie Reviews. Geraadpleegd op 20februari2023, van https://dennisschwartzreviews.com/character/
    [Google Scholar]
  48. Thompson. K., Bordwell, D. & Smith, J. (2021). Film History. An Introduction. McGraw Hill.
    [Google Scholar]
  49. Van Dam, P. (2018). Een calvinistisch land? Religie in Nederland. Amsterdam University Press.
    [Google Scholar]
  50. Van Deinsen, L., Sevenants, A., & Van de Velde, F. (2022). De Nederlandstalige literaire canon(s) anno 2022. Een enquête naar de literaire klassieken: rapportage. Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal en Letteren.
    [Google Scholar]
  51. Van Gelder, H. (1995). Hollands Hollywood. Alle Nederlandse speelfilms van de afgelopen zestig jaar. Luitingh-Sijthoff.
    [Google Scholar]
  52. Van Wijngaarden, C. (1997). Voorzichtig optimisme over succes “Karakter”. Skrien, 218, 39.
    [Google Scholar]
  53. Verdaasdonk, D. (1993). ‘De film Als twee druppels water gaat in première. Verfilmde literatuur’. In Schenkeveld-Van der Dussen, M.A. et al. Nederlandse literatuur, een geschiedenis (pp. 763-768). Martinus Nijhoff.
    [Google Scholar]
  54. Verstraten, P. (2016). Humour and Irony in Dutch Post-War Fiction Film. Amsterdam University Press.
    [Google Scholar]
  55. Verstraten, P. (2021). Dutch Post-war Fiction Film through a Lens of Psychoanalysis. Amsterdam University Press.
    [Google Scholar]
  56. Vogelaar, J. (1997). De roman gelezen door een film. Skrien, 214, 45.
    [Google Scholar]
  57. Wallerstein, I. (2004). World-Systems Analysis. An Introduction. Duke University Press.
    [Google Scholar]
http://instance.metastore.ingenta.com/content/journals/10.5117/IN2023.3.003.OOST
Loading
/content/journals/10.5117/IN2023.3.003.OOST
Loading

Data & Media loading...

This is a required field
Please enter a valid email address
Approval was a Success
Invalid data
An Error Occurred
Approval was partially successful, following selected items could not be processed due to error